Spring til indhold

Søvnproblemer – hvad hjælper?

Der er nogle mennesker, der ikke mener, at de har et søvnproblem, selvom de kun sover i 4 timer hver nat. Der er sågar nogle, der siger, at det bliver en livsstil, ikke at sove ret meget. Og ja, de siger selv, at de godt ved, at man bør få ca. 8 timers søvn hver nat. Men deres livsstil passer dem udmærket. Aha, tænker jeg bare. Ved de, at de har sat en meget forkert livsstil op for sig selv? Det er slet ikke sundt at sove så lidt. Skal jeg være helt ærlig, så tvivler jeg også på om de taler sandt, når de siger, at de sagtens kan klare sig med fire timers søvn i døgnet.

Mangel på søvn er farligt

Det kan godt være, at de kan klare det i en periode i deres liv. Men på langt sigt, så vil det være direkte farligt for dem. Hverken deres hjerne eller krop får den hvile, som de har brug for. Og er det ansvarligt, fx at køre bil, når man har underskud på søvnkontoen? Jeg tror, at de mennesker har alvorlige søvnproblemer. Og jeg vil til enhver tid anbefale, at de får gjort noget ved det. Enten via terapi eller coaching. Medicinering – ja den kender vi jo godt – det der med sovepiller og den slags. Det er ikke en løsning, der holder.

Coaching kan hjælpe en del

Og hvorfor vil jeg anbefale, at de mennesker gør noget ved deres søvnproblemer? Fordi det ender med at blive en meget dyr omkostning for samfundet, hvis vi ikke gør noget ved vores søvnproblemer – for eksempel med såkaldt søvncoaching som her. En amerikansk undersøgelse har nemlig vist, at fordi vi i gennemsnit sover ca. 1,2 timer mindre end for bare 80 år siden, så vil det koste USA 411.000.000.000 dollars om året. (Ja, du læste rigtigt: omkostningerne, som søvnproblemer i USA giver familier, og samfundet generelt er beregnet til 411 milliarder dollars – årligt.) Det er alvorligt mange penge, som kunne blive brugt til forskning eller andre mere nyttige ting. Nu bliver de brugt på at betale for hospitalssenge, der optages af mennesker, der ikke har fået søvn nok. De har måske været ude for en trafikulykke, fordi de var for trætte til at køre bil. De har måske fået et hjerteslag, på grund af at deres krop ikke fik hvile nok.

Hjælp til dem der ikke kan sove

Så ja, vi skal have fat i alle de mennesker, der sover dårligt. De kan nemlig godt lære at komme til at sove godt igen. Ofte skyldes dårlig nattesøvn jo, at vi i virkeligheden ligger der i sengen og tænker. Vi har måske en masse tanker, der bare myldrer rundt i hovedet – og som vi ikke kan slippe. Og ja, der er mange mennesker, der indrømmer, at de har søvnproblemer. De har bare ikke fundet løsningen til, hvordan de kommer af med dem. Der findes jo mange velmente, men forkerte råd. Fx sådan noget med særlige hovedpuder. De har måske fået at vide, at de ikke skal spise et stort måltid inden sengetid. Og nu ligger de så der med kurrende mave og forsøger at ignorere, at de ikke har spist sundt i løbet af dagen.